Jak kupować lub sprzedawać przez Internet? Jak uchronić się przed oszustwem?
Nie ręczymy za zawartość ogłoszeń – dlatego mamy kilka propozycji, które pomogą Wam dokładnie zapoznać się z robieniem zakupami i sprzedawaniem przez Internet. Poniższe wskazówki mają jedynie charakter informacyjny i nie stanowią żadnej gwarancji bezpieczeństwa.
- Przy zakupach lub sprzedaży towarów przez Internet najwłaściwszym i najbezpieczniejszym sposobem zakupu/sprzedaży jest bezpośrednie, osobiste spotkanie sprzedawcy z nabywcą.
- Nigdy nie płaćcie za towar z góry.
- Jeżeli nie możecie odebrać towaru osobiście, przy płatności za towar nie stosujcie przelewu bankowego, raczej starajcie się odebrać towar za pobraniem.
- Nasz portal ani bezpośrednio na stronach, ani przez linki, nie oferuje żadnych systemów płatniczych gwarantujących bezpieczną zapłatę on-line. W związku z tym nie reagujcie na żadne wezwania do dokonania płatności za towar, nawet jeżeli żądanie to jest wysłane z naszego portalu.
- Nikomu nie przekazujcie danych osobowych (jak na przykład data urodzenia, PESEL, numer dowodu osobistego lub dane bankowe [między innymi numer karty kredytowej]) przez Internet (na przykład e-mailem). Jeżeli musicie podać dane osobowe lub wejściowe (na stroną logowania itp.), sprawdźcie dokładnie adres strony URL, na której się znajdujecie, aby upewnić się, że nie jesteście na fałszywej stronie.
- Nikomu nie udostępniajcie haseł wejściowych, nawet jeżeli żądanie o takie hasło jest wysłane z naszego portalu.
- Jeżeli towar kupujecie w innym kraju, bądźcie szczególnie ostrożni i w żadnym razie nie wysyłajcie pieniędzy z góry.
- Zwierzęta i rośliny kupujcie/sprzedawajcie wyłącznie podczas osobistego spotkania. Nabywca powinien dokładnie sprawdzić stan zdrowia zwierzęcia/rośliny oraz uzyskać od poprzedniego właściciela jak najwięcej informacji o zwyczajach i potrzebach zwierzęcia. Bezzwłocznie po zakupie zwierzęcia nowy właściciel powinien udać się do weterynarza w celu przeprowadzenia badań profilaktycznych. Sprzedawca powinien przekonać się, że zwierzę trafia w dobre ręce i będzie miało zapewnione odpowiednie warunki, ponadto powinien poinformować nabywcę o zwyczajach i wymaganiach zwierzęcia.
- Ogłoszenia oferujące wielkie pieniądze za udzielenie jakiejś pomocy są przeważnie oszustwem.
Najczęstsze oszustwa internetowe!
- Fałszywe e-maile: Użytkownik otrzymuje e-mail, który wygląda, jakby pochodził z jakiegoś portalu internetowego lub z banku. Użytkownik pod jakimś pozorem jest wezwany do kliknięcia w link podany w e-mailu. Po kliknięciu przechodzi na stronę, która wygląda jak prawdziwa strona danego portalu lub banku. Na tej fałszywej stronie użytkownik jest proszony o podanie danych osobowych lub zgłoszeniowych, które następnie zostają wykorzystywane do różnych nadużyć. Niektóre tego typu e-maile nie odsyłają na inną stronę URL lecz żądają przesłania z powrotem danych osobowych bezpośrednio e-mailem. Najczęstszymi rodzajami fałszywych e-maili są: „Fałszywa płatność on-line”, „Fałszywa prośba o pomoc”, „Ostrzeżenie przed fałszywym wirusem”, „Ostrzeżenie przed oszustami”, „Wezwanie do sprawdzenia lub uzupełnienia danych klienta”, „Fałszywa informacja o wygranej” i inne.
- Fałszywa płatność on-line: Użytkownik otrzymuje e-mail, którego treść jest napisana na przykład w imieniu jakiegoś portalu lub banku. W tym e-mailu znajduje się oferta konkretnego sposobu płatności on-line dla użytkownika lub informacja, zostanie dokonana bezpieczna płatność on-line. W większości przypadków celem takich e-maili jest oszukanie użytkownika, w celu przejęcia jego danych osobowych lub uzyskanie bezpośredniej płatności przez fałszywą stronę podaną w e-mailu. Fałszywa strona banku często wygląda identycznie jak oryginalna strona banku.
- Fałszywa prośba o pomoc: Użytkownik otrzymuje e-mail, z którego treści wynika, że jeżeli na przykład pomoże w przelaniu pieniędzy z innego kraju, wówczas otrzyma określony procent od przelanej kwoty. W większości prosi się o podanie danych osobowych lub dokonanie jakiegoś przelewu, który jest rzekomo niezbędny do przelania pieniędzy z innego kraju. Jednak po dokonaniu płatności, nikt już się nie odezwie.
- Fałszywe strony: W Internecie istnieją strony lub sklepy internetowe, które oferują towar, jednak po dokonaniu zapłaty nigdy go nie wysyłają. Dlatego radzimy zamawiać towar za pobraniem (nigdy nie płaćcie z góry), lub korzystając ze sprawdzonych sklepów internetowych.
- Piramidy: Uważajcie na wszelkiego rodzaju piramidy i łańcuszki e-maili, które obiecują szybki i wysoki zarobek.
Jeżeli znajdziecie jakieś nielegalne, niepoważne lub podejrzane ogłoszenie, prosimy o zgłoszenie go przez link, który znajduje się na stronie szczegółów każdego ogłoszenia. Jeżeli otrzymacie podejrzany e-mail od użytkownika portalu lub bezpośrednio w imieniu portalu, w którym znajdziecie żądanie płatności on-line, prosimy o przesłanie go nam e-mailem.